ChatGPT, AI en betalingen met crypto: revolutionaire technologieën die onze communicatie, werk en levensstijl transformeren. Ter ere van World Telecommunication and Information Society Day is het tijd om stil te staan bij deze vooruitgang en te praten over digitale inclusie. Ontdek hoe de ICT-sector de digitale kloof kan overbruggen en waarom gelijke toegang tot technologie van vitaal belang is voor iedereen.
Maar eerst, wat is de Werelddag van Telecommunicatie?
World Telecommunication and Information Society Day (WTISD) is een internationale dag, opgericht door de Verenigde Naties, met als doel bewustwording te creëren over de rol van informatie- en communicatietechnologieën (ICT). Specifiek draait WTISD om de rol van informatie- en communicatietechnologieën (ICT) bij het bevorderen van ontwikkeling en het verkleinen van de digitale kloof. Elk jaar heeft WTISD een specifiek thema dat de huidige trends en prioriteiten in het veld van telecommunicatie en de informatiemaatschappij weerspiegelt. Je raadt het al, het thema van dit jaar is digitale inclusie en empowerment.
Digitale inclusie en empowerment
Digitale inclusie staat voor gelijke toegang tot informatie en communicatietechnologieën, ongeacht achtergrond, inkomen of locatie. Hoewel de digitale kloof in de afgelopen twee jaar kleiner is geworden, blijft deze ook dieper. Volgens de Digitale Overheid ondervinden ongeveer 2,5 miljoen mensen in Nederland dagelijks moeilijkheden met digitale apparaten. Ondanks het toenemende gebruik van slimme apparaten en technologieën, blijft ICT voor velen een abstract begrip. Digitale inclusie vormt dus niet alleen een uitdaging voor de overheid, maar ook voor de techsector zelf.
Black box IT en oneerlijke praktijken in de markt
Inclusiviteit vereist transparantie, maar helaas zijn er nog steeds onbetrouwbare IT-bedrijven die profiteren van het gebrek aan technische kennis bij organisaties, zowel op het gebied van marketing als ontwikkeling. Dit soort IT-bedrijven hanteren bijvoorbeeld lage inkoopprijzen en rekenen hoge verkoopprijzen, of brengen facturen in rekening voor werkzaamheden die technisch gezien slechts een uur duren, maar waarvoor veel meer uren worden gerekend. Het resultaat? Het vertrouwen in de technologie neemt af.
Techbedrijf? Zo bevorder je digitale inclusie
Zonde, want afgezien van het feit dat er ook tal van IT-bedrijven zijn met goede bedoelingen, maakt technologie ons werk en leven aanzienlijk eenvoudiger. Het verbetert onze communicatie, mobiliteit en zelfs onze gezondheidszorg. Maar wat kun je als IT-bedrijf doen om digitale inclusie te bevorderen en klanten te betrekken bij de werking van jouw diensten en producten? Hier zijn drie waardevolle tips:
- Zorg voor heldere communicatie: Zorg voor duidelijke en begrijpelijke communicatie naar je klanten toe. Vermijd technisch jargon en gebruik eenvoudige taal om complexe concepten uit te leggen. Geef stapsgewijze instructies en handleidingen om klanten te begeleiden bij het gebruik van je diensten en producten. Daarnaast is het handig om een kennisbank op je website te hebben waar klanten zich kunnen inlezen over de verschillende producten en diensten die je aanbiedt. Zo vergroot je de toegankelijkheid en maak je het voor klanten makkelijker om jouw technologie te begrijpen en te gebruiken.
- Klantgerichte ondersteuning: Bied uitgebreide klantondersteuning aan, zowel via telefoon als online kanalen. Zorg voor een vriendelijke en geduldige benadering bij het beantwoorden van vragen en het oplossen van problemen. Onthoud dat klanten mensen zijn, geen ticketnummers. Bied diverse ondersteuningsopties aan, zoals e-mail, live chat en een gebruiksvriendelijke kennisbank. Op die manier geef je klanten de mogelijkheid om op de voor hen meest geschikte manier contact met je op te nemen en vinden ze gemakkelijk antwoorden op hun vragen.
- Co-creatie en feedback: In het ontwikkelproces is het ook belangrijk om klanten te betrekken door middel van co-creatie en feedbackrondes. Organiseer gebruikerstesten en focusgroepen om waardevol inzicht te krijgen in hun behoeften en verwachtingen. Neem hun suggesties en ideeën serieus en implementeer verbeteringen waar mogelijk. Op deze manier creëer je niet alleen waarde voor de klant, maar leer je ook meer over je eigen producten, werkwijzen en klantenservice. Een win-win situatie die bijdraagt aan een betere klantgerichtheid en productontwikkeling.
KPN Mooiste Contact Fonds
Het KPN Mooiste Contact Fonds is een mooi voorbeeld van een techgigant die zich bekommert om digitale inclusie. Door middel van financiële middelen, technologie en de inzet van KPN-medewerkers, draagt het fonds bij aan maatschappelijke projecten die mensen in contact brengen met de wereld om hen heen. Gedurende de afgelopen tien jaar heeft het fonds samengewerkt met diverse organisaties en stichtingen, waarbij ruim 2.000 KPN-medewerkers vrijwillig hebben bijgedragen aan verschillende projecten. Hierdoor worden mensen die te maken hebben met bijvoorbeeld ziekte, een handicap of eenzaamheid ondersteund en betrokken bij de digitale samenleving.
Onze wereld wordt steeds digitaler, en het is belangrijk dat we niet vergeten om ook degenen die minder digitaal onderlegd zijn te betrekken bij deze transformatie. Hoe draag jij al bij aan digitale inclusie? Welke stappen neem je om anderen te helpen bij het navigeren door de digitale wereld?